Bekijken
Onderzoeksprojecten - Doofheid
Emotie/socialisatie en gelijkheid

Doofheid

6 minuten leestijd

Sociale inclusie voor dove en slechthorende jongeren

Dove en slechthorende jongeren (DHH) hebben vaak te maken met barrières in hun dagelijkse omgeving en hebben moeite om deel te nemen aan het sociale leven, vrienden te maken en op een constructieve of gezonde manier met hun emoties om te gaan. Deze problemen kunnen op hun beurt een negatieve invloed hebben op hun geestelijke gezondheid en welzijn. Hoewel toegang tot de sociale wereld om hen heen, inclusief omgevingsfactoren in de gebouwde omgeving (zoals lawaai), belangrijke drijfveren zijn voor een positieve ontwikkeling, worden deze gebieden nog steeds ernstig onderbelicht door DHH-jongeren. Meerdere projecten in ons lab dichten deze kloof in onze kennis aan, met als doel uiteindelijk meer ondersteunende en inclusieve omgevingen te creëren voor en met jonge DHH-individuen.

Om de impact te vergroten, wordt ons onderzoek uitgevoerd in nauwe samenwerking met leden van de DHH-gemeenschap (ook als onderdeel van ons team), experts in audiologie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), ziekenhuizen en scholen in Nederland, China en Portugal.

Betrokken personen

Psychologie, Universiteit Leiden - Carolien Rieffe, Adva Eichengreen, Yung-Ting Tsou, Brenda Sousa da Silva, Claudia Libbi, Jennifer Schoerke

Partners uit verschillende klinische settings - Chris H. Stronks (LUMC), Guida Veiga (Universiteit van Evora), Herédio Sousa (Centro Hospitalar de Lisboa Central), Johan H.M. Frijns (LUMC), Luísa Monteiro (Hospital Lusíadas Lisboa)

Architectuur - Alexander Koutamanis (TU Delft).