Veel autistische jongeren hebben een sterke behoefte om sociaal verbonden te zijn en vrienden te maken. Maar op school en op andere plaatsen met leeftijdsgenoten voelen ze zich vaak eenzaam en geïsoleerd. In ons onderzoek over en met autistische jongeren willen we begrijpen hoe sociaal verbonden autistische jongeren zijn, hoe dit hun geestelijke gezondheid en welzijn beïnvloedt, maar ook wat sociale verbondenheid betekent vanuit een autistisch perspectief. Tot nu toe werd bij autisme-onderzoek (te) vaak gebruik gemaakt van instrumenten die ontwikkeld en gevalideerd zijn in allistische (d.w.z. niet-autistische) contexten, waardoor uiteindelijk nogal ongeschikte waarden op onderzoeksdeelnemers kunnen worden geprojecteerd. Daarom is een belangrijke stap in ons project om autistische jongeren en autistische onderzoekers bij ons lab te betrekken en instrumenten te ontwikkelen die de behoeften, verlangens en capaciteiten van autistische jongeren beter in kaart brengen. Daarnaast bestuderen we hoe emotiesocialisatie en sociale connecties autistische jongeren en hun geestelijke gezondheid in de loop van de tijd beïnvloeden.
Carolien maakt bijvoorbeeld deel uit van de adviesraad van Leerlingen Belang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) waar leerlingen in het speciaal onderwijs hun eigen belangen op nationaal niveau behartigen. Lees hier meer over haar ontmoeting met LBVSO en de Nederlandse minister van Onderwijs (linkartikel).
Psychologie - Carolien Rieffe, Lex Stockmann, Boya Li, Marieke Bos, Evelien Broekhof, Yung-Ting Tsou, Kexin Liu, Jiayin Zhao, Charlotte Hu, Claudia Libbi.
Kinderpsychiatrie - Robert Vermeiren (LUMC-Curium), Els Blijd-Hoogewys, Salima Kamp, Floor Stehouwer (INTER-PSY), Kirsten Greaves-Lord (Erasmus Universitair Medisch Centrum/Academic Workplace Autism).
Belanghebbenden organisaties - NVA (Nederlandse Nationale Autisme Organisatie), AWA (Academic Workplace Autism), FANN (Vrouwelijk Autisme Netwerk Nederland).
Informatica - Mitra Baratchi, Maedeh Nasri (Universiteit Leiden)
Architectuur - Alexander Koutamanis (TU Delft).