Wat kunnen we doen om de toegang tot de sociale omgeving in de schoolcontext te verbeteren voor jongeren met een CI? Laten we de omgeving veranderen en dat geschikt maken voor iedereen...
Daarvoor kunnen de dagelijkse levenservaringen van CI-jongeren ons cruciale nieuwe inzichten geven, waarvan scholen en andere instellingen kunnen profiteren om een inclusieve schoolomgeving te creëren en gelijkheid voor al hun leerlingen te waarborgen.
Ieder mens hoort de wereld om zich heen anders. We noemen dit „auditieve diversiteit”. Dit wordt pas een probleem als uw gehoor niet overeenkomt met uw dagelijkse activiteiten en u zich door uw gehoor sociaal buitengesloten of geïsoleerd voelt.
Als dove minderheid in een horende samenleving heb je vaak te maken met barrières die voor anderen onzichtbaar zijn. In feite heb je te maken met een wereld die ontworpen lijkt voor het „typische gehoor”. Je mist delen van gesprekken, je voelt je misschien onveilig op nieuwe plekken... en besteedt veel energie aan het proberen deel te nemen aan het dagelijks leven. Als je thuiskomt, voel je je uitgeput...
Dit project richt zich op de ervaringen van D-dove adolescenten en jonge volwassenen die cochleaire implantaten (CI's) gebruiken - een soort neurale prothese die helpt bij het horen van spraak. De CI-technologie is behoorlijk geavanceerd en veel jonge CI-gebruikers gaan met succes naar reguliere scholen terwijl ze gesproken taal gebruiken. MAAR het gebruik van CI's betekent niet bepaald dat de doofheid wordt „verwijderd” (en dat - van persoon tot persoon - misschien niet eens wenselijk is).
Waarom CI-gehoor niet helemaal hetzelfde is als normaal, wordt akoestisch horen meestal duidelijk in rumoerige omgevingen of situaties met meerdere luidsprekers. Deze beperkingen zijn aanzienlijk in ongestructureerde, sociale situaties. Vooral in de adolescentie en jonge volwassenheid kunnen communicatiebarrières en het niet volledig kunnen deelnemen aan het sociale leven moeilijk en isolerend zijn, met gevolgen voor de ontwikkeling en de geestelijke gezondheid.
Om te begrijpen wat ongestructureerde, sociale omgevingen (vooral op scholen) CI-inclusiever kan maken, omvat dit project:
Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met Claudia.
Om ervoor te zorgen dat de waarden, doelen en methoden van het project in lijn zijn met wat daadwerkelijk zinvol en nuttig is voor CI-gebruikers, maakt het project gebruik van participatieve benaderingen waarbij CI-gebruikers als experts tijdens verschillende fases van projecten. Bovendien kunnen we profiteren van een nauwe samenwerking met de ENT afdeling van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), maar ook experts uit aangrenzende vakgebieden zoals gehandicaptenstudies, design en architectuur.
Psychologie, Universiteit Leiden - Claudia Libbi, Carolien Rieffe, Adva Eichengreen, Josine Buiskool, André Götze.
Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) - Johan H.M. Frijns, Chris H. Stronks.
Architectuur, TU Delft University - Alexander Koutamanis.
Interactietechnologie en co-design, Universiteit Twente - Robby van Delden
Jaarlijks symposium over CI-gebruikers binnen INTENSE - lees hier!
Inclusieve scholen voor jonge D/dove CI-gebruikers ESPCI 2023 - lees hier!
Dit project wordt gefinancierd via INTENS, een multidisciplinaire inspanning om hersenimplantaten zoals CI's en hun effect op de mensen die ze in hun dagelijks leven gebruiken, te onderzoeken, te verbeteren en te evalueren.