Het gebrek aan volledige toegang tot de geluidsomgeving door dove en slechthorende jongeren (DHH) veroorzaakt veel verstoringen in hun sociale contacten met hun leeftijdsgenoten. Op deze leeftijd vormen speeltuinen een belangrijke context voor het sociale leven van kinderen, waardoor ze spontaan kunnen communiceren en spelen met hun leeftijdsgenoten. Maar speeltuinen — die luidruchtig en chaotisch zijn — kunnen ook overweldigend zijn voor DHH-kinderen, omdat ze hun interactie met leeftijdsgenoten en hun ontwikkeling belemmeren. In dit project richten we ons op het verband tussen gehoorverlies, sociaal-emotionele ontwikkeling en spelgedrag, zodat DHH-kinderen optimaal kunnen worden ondersteund tijdens deze cruciale ontwikkelingsfase.
Psychologie, Universiteit Leiden - Brenda Sousa da Silva, Carolien Rieffe, Maedeh Nasri, Yung-Ting Tsou, Berna Güroğlu, Hinke M. Endedijk, Adva Eichengreen.
Partners uit verschillende klinische settings - Guida Veiga (Universiteit van Évora), Johan H.M. Frijns (LUMC), Herédio Sousa MD (Centro Hospitalar de Lisboa Central), Luísa Monteiro MD (Hospital Lusíadas Lisboa)