Bekijken
Research Projects - Deafness - Emotion socialization and mental health
emotion-socialization-and-mental-health

Emotiesocialisatie en geestelijke gezondheid

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Kwesties die verband houden met sociaal functioneren en inclusie worden vaak genoemd in de literatuur met betrekking tot dove en slechthorende jongeren (DHH), die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van hun emotionele intelligentie en hun geestelijke gezondheid. Binnen ons lab worden meerdere onderzoeksprojecten uitgevoerd die gericht zijn op het bestuderen van verschillende aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij verschillende leeftijdsgroepen betrokken zijn. In meerdere projecten onderzoeken we hoe emotionele intelligentie en socialisatie gerelateerd zijn aan geestelijke gezondheid, cross-sectioneel en longitudinaal. Deze projecten worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met en voor DHH-jongeren, onderzoekers en belangenorganisaties.

Eye-tracking in sociale situaties

We doen het niet altijd bewust, maar om succesvol door sociale situaties te navigeren zijn we voortdurend op zoek naar aanwijzingen - met al onze zintuigen. Belangrijk is dat eerdere ervaringen met sociale interacties van invloed zijn op welke aanwijzingen iemand zoekt en hoe hij deze signalen vervolgens interpreteert. Voor ons project in Taiwan hebben we eyetracking-technieken gebruikt, die inzicht kunnen geven in waar een deelnemer naar kijkt en hoe hij fysiologisch reageert, door zijn leerlingen te analyseren. We hebben de blikpatronen en pupilreacties van 80 Taiwanese kinderen (met en zonder gehoorverlies) gevolgd en vergeleken terwijl we foto's en video's van emotionele gezichten en sociale situaties bekeken. DHH-kinderen vertoonden vrij unieke visuele strategieën om naar expliciete visuele signalen te zoeken (bijvoorbeeld door naar de lichaamshouding te kijken om de emotionele toestand van anderen af te leiden). Het bleek dat het cruciaal is dat kinderen vaak worden blootgesteld aan sociale omgevingen waar ze emoties kunnen observeren, ervaren en leren zoals ze van nature zijn gebeurd.

Betrokken personen

Psychologie, Universiteit Leiden - Yung-Ting Tsou, Carolien Rieffe, Evelien Broekhof, Adva Eichengreen, Boya Li, Mariska Kret.

Klinische en belanghebbende organisaties - Karin Wiefferink, Lizet Ketelaar, Evelien Dirks (NSDSK), Kentalis.

Ziekenhuizen - Johan Frijns (LUMC), Che-Ming Wu (ENT, Chang-Gung Memorial Hospital, Taiwan).

Belangrijkste publicaties

Financiering

De projecten werden gefinancierd door de KNAW, ZonMw en het Taiwanese ministerie van Onderwijs.

Subprojects