Bekijken
Onderzoeksprojecten - Building 4 Belonging
Inclusieve schoolomgevingen

Building 4 Belonging

5 minuten leestijd

In dit artikel:

Sociale inclusie op school; sommige jongeren voelen een grotere behoefte dan anderen. Maar in principe moeten alle jongeren zich welkom en gewaardeerd voelen op hun school. Vooral tijdens pauzes, voor of na de lessen, is het belangrijk om in contact te kunnen komen met leeftijdsgenoten. Voor sommige jongeren verlopen deze contacten minder gemakkelijk, bijvoorbeeld mensen met minder toegang tot hun sociale omgeving, zoals autistische of dove jongeren. Sommigen zullen zelfs aarzelen om naar school te gaan als ze het gevoel van verbondenheid missen en het gevoel missen dat de school ook hun school is. In dit project richten we ons op speelplaatsen, schoolpleinen, kantines en gangen. De plekken waar jongeren elkaar ontmoeten en socialiseren.

gefinancierd door NU LDE Center voor BOLD Cities eWetenschapscentrum en Leiden-Delft-Erasmus (LDE) onze projecten zijn multidisciplinair van aard en bevorderen innovatieve veranderingen in de stedelijke omgeving, zoals de schoolinfrastructuur, om manieren te bieden voor jongeren met speciale behoeften om te gaan met leeftijdsgenoten, en om het bewustzijn van diversiteit en inclusie te vergroten. Hiertoe is dit project een samenwerking tussen psychologie, psychiatrie, architectuur, informatica en bestuur. Bekijk de verschillende disciplines die hieronder worden beschreven.

Slimme monitoring

Moderne detectietechnologie wordt ontwikkeld, complementair aan observaties en vragenlijsten, om maatschappelijke participatie te meten en interventies te evalueren. Deze sensoren kunnen op de jas of het shirt van een kind worden bevestigd. Lees meer over de sensoren op this link.

In de media

Lees dit nieuwsbericht over het onderzoek waarin we een interventie op de speelplaats hebben getest, waaruit blijkt dat „de rijken rijker worden”. Op basis van deze resultaten ontwikkelen en testen we nu alternatieve interventies die de sociale cohesie zullen verbeteren, ook voor de meer kwetsbare kinderen.

Belangrijkste publicaties

  • Eichengreen, A., Van Rooijen, M., Van Klaveren, L.M., Nasri, M., Tsou, Y.T., Koutamanis, A., Baratchi, M., & Rieffe, C. (in druk). De impact van losbandig spelen op de sociale participatie van kinderen met en zonder handicap op het schoolplein: een casestudy. Soort: zorg, gezondheid en ontwikkeling.

Betrokken personen

Psychologie - Carolien Rieffe, Adva Eichengreen, Brenda Sousa da Silva, Yung-Ting Tsou, Boya Li, Kexin Liu, Jiayin Zhao, Charlotte Hu (Universiteit Twente/Universiteit Leiden), Guida Veiga (Universiteit van Evora).

Informatica - Mitra Baratchi, Maedeh Nasri (Universiteit Leiden), Dennis Reidsma, Joost Kok, Robby van Delden (Universiteit Twente)

Architectuur - Alexander Koutamanis (TU Delft)

Kinderpsychiatrie - Robert Vermeiren (LUMC-Curium), Els Blijd-Hoogewys, Salima Kamp, Floor Stehouwer (INTER-PSY).

Bestuur - Sarah Giest (Bestuur, Universiteit Leiden), Ellen Starke (School Alliances Amsterdam), Marije Brouwer (School Alliances Twente)

Belanghebbenden organisaties - LBVSO, NVA (Nederlandse Nationale Autisme Organisatie), AWA (Academic Workplace Autism).