Bekijken
Onderzoeksprojecten - Building4Belonging - Beleid en inclusie op scholen
policy-and-inclusion-in-schools

Beleid en inclusie op scholen

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Bestuur voor sociale inclusie en gelijkheid

Vanuit een bestuursperspectief zijn er verschillende lagen verbonden aan het creëren van een inclusieve schoolomgeving. Het grotere overheidsbeleid rond onderwijs en 'passend onderwijs' geldt voor alle scholen. Deze doelen en financiële middelen bepalen enkele van de keuzes die gemaakt kunnen worden op het niveau van de Samenwerkingsverbanden, gemeenten en scholen. Ons hoofddoel is om op data gebaseerde bevindingen van het schoolplein te integreren met de beleidsdoelstellingen van inclusief onderwijs in het algemeen en passend onderwijs in het bijzonder. Dit vereist: A) Identificatie van tekortkomingen in de huidige beleidsevaluatiecriteria van 'Passend Onderwijs' specifiek en inclusief onderwijs in het algemeen; B) Vertaling van schoolspecifieke gegevens over sociale inclusie op het schoolplein naar beleidsrelevante criteria en input voor de lerarenopleiding; C) het koppelen van belangrijke belanghebbenden voor de interpretatie en het gebruik van de gegevens op beleidsgebied.

blog over gelijke kansen in het Nederlandse onderwijs

Betrokken personen

Bestuur - Sarah Giest (Bestuur, Universiteit Leiden), Ellen Starke (School Alliances Amsterdam)

Informatica - Maedeh Nasri, Mitra Baratchi (Universiteit Leiden).

Psychologie - Carolien Rieffe, Boya Li, David Heijne, Marije Brouwer (Universiteit Leiden), Anke Scheeren (Vrije Universiteit, Amsterdam).

Kinderpsychiatrie - Els Blijd-Hoogewys, Salima Kamp, Floor Stehouwer (INTER-PSY).

Belanghebbenden organisaties - NVA (Nederlandse Nationale Autisme Organisatie), AWA (Academic Workplace Autism).

Belangrijkste publicaties

  • Rieffe, C., Kamp, S., Pentinga, J., Becker, M., van Klaveren, L., & Blijd-Hoogewys, E. (2021). Sociale inclusie en ASS op middelbare scholen, wat is er nodig? Wetenschappelijk tijdschrift Autisme, 20 (3), 51-59

Subprojects