Elk kind heeft het recht om te spelen, zoals vermeld in de verklaring van de Verenigde Naties in 1989, maar is dit ook de realiteit voor autistische kinderen? Speeltuinen zijn vaak niet geschikt om tegemoet te komen aan de behoeften en wensen van autistische kinderen, waardoor ze niet alleen worden uitgesloten van openbare ruimtes die bedoeld zijn voor iedereen, maar ook van interactie met leeftijdsgenoten. In dit project identificeren we de mogelijkheden van stedelijke speelplaatsen om aan deze behoeften van autistische kinderen te voldoen, en bieden we hulpmiddelen voor het ontwerpen van autismevriendelijke speelplaatsen. Scholen en gemeenten kunnen zo een veilige en gastvrije ruimte creëren om te spelen en elkaar te ontmoeten voor alle kinderen, en zo openbare ruimtes creëren waar kinderen kunnen leren en diversiteit kunnen waarderen als een beleefde, positieve ervaring.
Ons project over speelplaatsen voor autistische kinderen, gefinancierd door NWO, LDE Center for BOLD Cities en eScience center, is multidisciplinair en bevordert veranderingen in schoolspeelplaatsen en andere speelruimtes in stedelijke gebieden, om autistische kinderen niet alleen te laten spelen, te bewegen, maar ook om te communiceren met hun autistische en allistische (niet-autistische) leeftijdsgenoten. Hiertoe is dit project een samenwerking tussen psychologie, psychiatrie, architectuur, informatica en bestuur. Zie ook onze pagina over inclusieve schoolomgeving.
Een startpunt voor dit project zijn best practices, want de Kanner school voor autisme in Oegstgeest laat bijvoorbeeld zien hoe groene, aangewezen gebieden en zelfs een tuin waar kinderen terecht kunnen als ze wat tijd nodig hebben om te kalmeren, de sociale inclusie effectief lijken te bevorderen. De volgende stap is nu om de effecten van deze en andere interventies in de speeltuin te meten met behulp van sensorgegevens (zie onze pagina over sensortechnologie).
Zie ook hier voor aanbevelingen voor autismevriendelijke buitenspeelruimtes van Middletown Centre for Autism (Ierland) https://outdoor-play.middletownautism.com/practical-strategies/designing-inclusive-playgrounds/
En hier voor een podcastinterview met Dr. Helen Lynch over Universal Design en inclusief spelen. https://www.buzzsprout.com/1184276/9983578-supporting-outdoor-play-for-autistic-children
Psychologie - Carolien Rieffe, Jiayin Zhao, Yung Ting Tsou, Charlotte Hu, Lia Rocha (Universiteit Leiden)
Psychomotorische therapie - Guida Veiga (Universiteit van Evora)
Architectuur - Alexander Koutamanis (TU Delft)
Stedenbouw/bestuur - Sarah Giest (Universiteit Leiden), Islam Bousguenda (Universiteit Twente)
Interactief ontwerp - Dennis Reidsma, Robby van Delden (Universiteit Twente)
Informatica - Mitra Baratchi, Maedeh Nasri (LiaCSM Universiteit Leiden)
Betrokken organisaties voor autisme - NVA, FANN, INTER-PSY