Bekijken
Onderzoeksprojecten - Autisme - Emotionele intelligentie en geestelijke gezondheid
social-connectedness

Sociale verbondenheid

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Sociale verbondenheid bij autistische jongeren

Autistische jongeren melden vaak uitdagingen bij het aangaan en onderhouden van vriendschappen en voelen een gevoel van sociale verbondenheid. In vergelijking met allistische (d.w.z. niet-autistische) jongeren is bekend dat autistische kinderen en adolescenten minder vrienden hebben en vaker melding maken van pesten of uitsluiting (verwaarloosd). Deze aspecten kunnen hen het gevoel geven dat ze er niet bij horen, of dat ze niet verbonden zijn met hun leeftijdsgenoten. De belangrijkste vraag hierbij is wat autistische jongeren nodig hebben en willen. Hoe ervaren ze hun vriendschap, of wat willen ze van een vriend? Autistische perspectieven worden vaak genegeerd door (allistische) onderzoekers, maar het kan belangrijk zijn om deze ook op te nemen voor autistische jongeren, omdat ze dichter bij hun gemeenschap en leeftijdsgenoten komen te staan. In dit project werken we met en voor autistische jongeren, waarbij we ons richten op het begrijpen van aspecten die verband houden met sociale verbondenheid en het belang ervan voor hun welzijn.

Betrokken personen

Psychologie, Universiteit Leiden - Carolien Rieffe, Boya Li, Yung-Ting Tsou, Jiayin Zhao, Kexin Liu, Rachel O'Connor.

Belanghebbenden organisaties - NVA (Nederlandse Nationale Autisme Organisatie), AWA (Academic Workplace Autism).

Partners uit verschillende klinische settings: Lex Stockmann (Centrum voor Autisme), Els Blijd-Hoogewys (INTER-PSY), Kirstin Greaves-Lord (Erasmus Medisch Centrum Rotterdam), Robert Vermeiren (Leids Universitair Medisch Centrum).

Belangrijkste publicaties

  • O'Connor, R.A.G., van den Bedem, N., Blijd-Hoogewys, E.M., Stockmann, L., & Rieffe, C. (2022). Vriendschapskwaliteit bij autistische en niet-autistische (pre-) adolescenten: beschermende of risicofactor voor de geestelijke gezondheid? Autisme. https://doi.org/10.1177/13623613211073448
  • Rieffe, C., Kamp, S., Pentinga, J., Becker, M., van Klaveren, L., & Blijd-Hoogewys, E. (2021). Sociale inclusie en ASS op middelbare scholen, wat is er nodig? Wetenschappelijk tijdschrift Autisme, 20 (3), 51-59

Financiering

Deze projecten worden gefinancierd door NWO, ZonMw, Nuts-Ohra.

Subprojects