De ontwikkeling van kinderen gebeurt niet in een vacuüm, maar binnen een sociale context. Dit impliceert een complex samenspel van variabelen die van invloed zijn op het sociaal en emotioneel functioneren van kinderen, die op hun beurt van invloed zijn op hun geestelijke gezondheid. Onze verschillende projecten in deze context zijn uniek omdat ze tot de eersten behoorden die in de loop van de tijd gegevens verzamelden en grote longitudinale gegevens produceerden over de emotionele intelligentie van autistische en niet-autistische jongeren - over een periode van drie of vier jaar. Hieruit kwamen verschillende interessante bevindingen naar voren, bijvoorbeeld hoe de theorie van denkvaardigheden en morele emoties zich naast elkaar ontwikkelen, en hoe geestelijke gezondheidsproblemen in de loop van de tijd kunnen veranderen voor autistische jongeren. Dit soort onderzoek levert belangrijke inzichten op voor ouders, opvoeders en praktijkmensen, en benadrukt hoe sociale omgevingen de groei en het welzijn van autistische jongeren optimaal kunnen ondersteunen.
Psychologie, Universiteit Leiden - Carolien Rieffe, Boya Li, Marieke Bos, Evelien Broekhof, Rachel O'Connor.
Partners uit verschillende klinische settings: Lex Stockmann (Centrum voor Autisme), Els Blijd-Hoogewys (INTER-PSY), Kirstin Greaves-Lord (Erasmus Medisch Centrum Rotterdam).
De projecten werden gefinancierd door NWO, ZonMw, Nuts-Ohra.