Uitgenodigd om een symposium te presenteren rond het thema „Growing up with CI”, de 16e Europees symposium over cochleaire implantatie bij kinderen (ESPCI) in Rotterdam (31 mei - 3 juni) was een geweldige gelegenheid om ons werk over inclusieve schoolomgevingen te presenteren. Zoals Carolien Rieffe opende en modereerde de sessie „Welkom op school! Sociale inclusie van jonge CI-gebruikers in hun dagelijkse omgeving”, individuele presentaties werden gegeven door
ESPCI wordt bijgewoond door een breed scala aan professionals in de geneeskunde, psychologie, gezondheidszorg, de cochleaire implantaatindustrie (CI), evenals CI-gebruikers en hun ouders. Het was belangrijk voor ons om de positie van CI-jongeren aan de orde te stellen door meer inclusieve omgevingen te creëren (naast technologische vooruitgang).
Panel door jongeren met CI
Een hoogtepunt van ESPCI-2023 was de inspirerende paneldiscussie van vijf jonge CI-gebruikers die hun uiteenlopende ervaringen deelden over het dagelijks leven, opgroeien, het kiezen van hobby's, loopbaantrajecten en het overwinnen van uitdagingen in een overwegend horende wereld. Hun verhalen riepen op tot een omgeving die zelfvertrouwen koestert, het bepleiten van hun eigen behoeften ondersteunt en die banden heeft met hun gemeenschap. Nadien hebben we deze sterke jonge mensen ontmoet en nu kijken we ernaar uit om deze verbinding voort te zetten en hun stem te betrekken bij toekomstige samenwerking en onderzoek.
Bovenste foto, van links naar rechts: Johan Frijns, Carolien Rieffe, Dennis Massar, Qais, Taco Verheijden, Kate Jord, Line Troost en Claudia Libbi
Onderste foto, van links naar rechts, Claudia Libbi, Yung-Ting Tsou, Brenda da Silva, Carolien Rieffe