Research Projects - Building 4 Belonging - deelname onderzoek
Info for schools/parents in Dutch
5 min read

Building 4 Belonging - deelname onderzoek

Eenzaamheid op school

Een belangrijk doel in het onderwijs is dat alle leerlingen zich welkom en gehoord voelen op hun school. Toch blijft de vraag of dit lukt, want veel leerlingen voelen zich eenzaam op school. Worden ook leerlingen met speciale behoeften gezien als gelijkwaardig en kunnen zij overal meedoen? Is het schoolplein of het schoolgebouw wel geschikt voor iedereen? Bijvoorbeeld, is de akoestiek in de kantine okay voor een leerling met gehoorverlies of een leerling met autisme? Dergelijke vragen over gelijkwaardige deelname voor alle leerlingen worden onderzocht in dit onderzoeksproject.

Hoe inclusief zijn scholen?

Uit ons onderzoek blijkt dat veel autistische leerlingen zich op zondagavond al zorgen maken over de volgende dag als ze weer naar school moeten. Ze bedenken strategieën om de schooldag met zo min mogelijk stress door te komen. De stress is niet per se de lessen zelf, maar wel alles daaromheen: de drukke kantine waar geen zitplaats is, er niet bij horen, geen plek om even bij te komen. Aanpassingen in de architectuur en fysieke ruimte kunnen een groot verschil maken (lees onze publicatie "Autisme Vriendelijke Architectuur"), maar ook de sociale omgeving en het beleid van een school zijn belangrijke factoren om je welkom en gehoord te voelen op jouw school.

Met dit onderzoek willen wij een inclusieve school creëren, door onderzoekers samen te brengen uit verschillende wetenschapsgebieden (psychologie, kinderpsychiatrie, computer science, architectuur, en bestuurskunde) en waarbij neurodiverse leerlingen ook hun stem kunnen laten gelden in alle fases van het onderzoek!

Dit project is een samenwerking tussen onderstaande partijen:

In de media

Lees een interview met 2 (oud) leerlingen met autisme over eenzaamheid op school

Lees over onze nieuwe onderzoekssubsidie om eenzaamheid en mentale gezondheid op middelbare scholen te onderzoeken

Lees een nieuwsbericht over onze interventie studie, waaruit blijkt "the rich get richer". Op basis van dit onderzoek zijn we bezig om nieuwe interventies te ontwikkelen die ook positief werken voor de meer kwetsbare leerlingen.

Lees een nieuwsbericht over dit onderzoek, in gesprek met de Minister van Onderwijs

Lees een nieuwsbericht over hoe we jongeren met autisme betrekken in ons onderzoek

Doe mee

Naarschool2024@fsw.leidenuniv.nl

Key publicaties in het Nederlands

  • Rieffe, C., Veiga, G., de Vos, M., Mohammadi, M., & Mostafa, M. (2025). Het belang van vrij spelen; Hoe nodig je kinderen met autisme uit. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 24 (1), 31-43.
  • Rieffe, C., Tsou, Y., Hooi, D., & Delsink, E. (2024). Eenzaamheid en autisme. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 23(1), 19-29.
  • Rieffe, C., Kamp, S., Pentinga, J., Becker, M., van Klaveren, L., & Blijd-Hoogewys, E. (2021). Sociale inclusie en ASS op middelbare scholen, wat is er nodig? Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 20(3), 51-59.
  • Rieffe, C., & Koutamanis, A. (2023). Een autisme-vriendelijke school; Architectuur als eerste stap. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme,22(4), 29-39.