Bekijken
Research Projects - Inclusive Interactive Heritage - Rembrandt House "Black in Rembrandt’s Time"
rembrandt-house-here-black-in-rembrandts-time

Rembrandthuis „Zwart in de tijd van Rembrandt”

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

DivRsity: Ontdek diversiteit in VR

HIER. Zwart in de tijd van Rembrandt heeft tot doel de stereotiepe representatie van zwarte mensen in beeldende kunst in de 17e eeuw en nu te saboteren. Dus hoe worden adolescenten hierdoor beïnvloed? Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken in hoeverre de VR-representatie van deze tentoonstelling door Museum Rembrandthuis het bewustzijn van deze problemen bij adolescenten beïnvloedt.

Conversationele toegang tot kennisgrafieken

Recente technologische ontwikkelingen hebben instellingen voor cultureel erfgoed in staat gesteld hun digitale collecties beter deelbaar, uitbreidbaar en herbruikbaar te maken in de vorm van kennisgrafieken (KG's). Verschillende soorten concepten, entiteiten, relaties en gebeurtenissen zijn verbonden met expliciete semantiek in KG's. Het is echter een uitdaging om dergelijke verbonden kennis op een intuïtieve manier te verkennen. Daarom onderzoeken we conversationele AI-technologieën om zinvolle, boeiende en plezierige interacties te bieden tussen individuele bezoekers en de culturele erfgoedcollecties. Door een conversationele museumgids te integreren in de virtuele tentoonstellingen, hopen we een meer meeslepende en interactieve gebruikerservaring te bieden.

Betrokken personen

Computerwetenschappen en kennisgrafieken - Shenghui Wang, Delaram Javdani, Dirk Heylen (Universiteit Twente), Stephan Schlobach, Victor de Boer (Vrije Universiteit)

VR-ontwerp en gebruikerservaring- Robby van Delden (UT), Tilo Hartmann (Vrije Universiteit)

Diversiteit en inclusie - Carolien Rieffe (UT-LU), Denisha Richardson (Universiteit Leiden), Maurice Crul, Ismintha Waldring (Vrije Universiteit), Rudy Chotoe (adviseur D&I)

Museum Rembrandthuis - Hester Huitema, Julia Alvares, Jalesa Clow

Belangrijkste publicaties

Javdani Rikhtehgar, D., Wang, S., Huitema, H., Alvares, J., Schlobach, S., Rieffe, C., Heylen. D., (2023). De toegang tot cultureel erfgoed personaliseren in een virtual reality-tentoonstelling: een gebruikersonderzoek naar kijkgedrag en inhoudsvoorkeuren. In UMAP '23 Adjunct: Adjunct Proceedings van de 31e ACM-conferentie over gebruikersmodellering, aanpassing en personalisatie (UMAP '23 Adjunct), 26-29 juni 2023, Limassol, Cyprus. ACM, New York, NY, Verenigde Staten 9 pagina's.

Subprojects