We hebben twee vragenlijsten ontwikkeld, een ouderrapport voor peuters/kleuters en een zelfrapportage voor oudere kinderen/adolescenten, waarin verschillende aspecten van empathie worden behandeld die relevant zijn binnen elke leeftijdsgroep.
Rieffe, C., Ketelaar, L., & Wiefferink, C.H. (2010). Empathie beoordelen bij jonge kinderen; opstellen en valideren van een empathievragenlijst (EmQue). Persoonlijkheid en individuele verschillen, 49, 362—367.
Lazdauskas, T., & Nasvytienė, D. (2021). Psychometrische eigenschappen van Litouwse versies van empathievragenlijsten voor kinderen. Europees tijdschrift voor ontwikkelingspsychologie, 18 (1), 144-159. doi: 10.1080/17405629.2020.1772048.
Takamatsu, R., Tsou, Y. T., Kusumi, T., Rieffe, C. (in druk). De Japanese Empathy Questionnaire (EmQue) voor kleuters: psychometrische eigenschappen en meetinvariantie tussen mannen en vrouwen. Internationaal tijdschrift voor gedragsontwikkeling. doi: 10.1177/01650254211022852.
Grazzani, I., Ornaghi, V., Pepe, A., Brazzelli, E., & Rieffe, C. (2016). De Italiaanse versie van de Emapathy-vragenlijst voor kinderen van 18 tot 36 maanden: psychometrische eigenschappen en meetinvariantie tussen mannen en vrouwen van de EMQUE-i13. Europees tijdschrift voor ontwikkelingspsychologie, DOI: 10.1080/17405629.2016.1140640
Lucas-Molina, B., Sarmento, R., Quintanilla, L., & Giménez-Dasí, M. (2018). De Spaanse versie van de Empathy Questionnaire (EmQue): Bewijs voor longitudinale meetinvariantie en relatie met emotionele regulatie. Vroegschoolse educatie en ontwikkeling, 29, 467—476.
Overgaauw, S., Rieffe, C., Broekhof, E. Crone, E.A., & Güroğlu, B. (2017). Evaluatie van empathie tijdens de kindertijd en adolescentie: validatie van de empathievragenlijst voor kinderen en adolescenten (EmQue-CA). Grenzen in de psychologie, 8.870.
Lazdauskas, T., & Nasvytienė, D. (2021). Psychometrische eigenschappen van Litouwse versies van empathievragenlijsten voor kinderen. Europees tijdschrift voor ontwikkelingspsychologie, 18(1), 144-159. https://doi.org/10.1080/17405629.2020.1772048
Ziqin, L., Claudia, M. & Elisa, D. (2022). Empathievragenlijst voor kinderen en adolescenten: Italiaanse validatie. Europees tijdschrift voor ontwikkelingspsychologie, DOI: 10.1080/17405629.2022.2096000
Pouw, L.B.C., Rieffe, C., Oosterveld, P., Huskens, B., & Stockmann, L. (2013). Reactieve/proactieve agressie en affectieve/cognitieve empathie bij kinderen met ASS. Onderzoek naar ontwikkelingsstoornissen, 34, 1256-1266.
Emque voor peuters
EmQue (peuters) voor ouders [Engels]
EmQue (peuters) voor leerkrachten [Engels]
EmQue (peuters) voor ouders [Nederlands]
EmQue (peuters) voor leerkrachten [Nederlands]
EmQue (peuters) voor ouders [Litouws]
EmQue (peuters) voor ouders [Japans]
EmQue (peuters) voor ouders [Duits]
EmQue (peuters) voor leerkrachten [Duits]
EmQue (peuters) voor ouders [Chinees]
De syntaxis voor de EmQue (peuters) schalen kan worden gedownload hier.
EmQue (peuters) voor ouders (korte versie met 13 items) [Italiaans]
EmQue (peuters) voor ouders (korte versie met 13 items) [Engels]
EmQue (peuters) voor ouders (korte versie met 13 items) [Spaans]
De syntaxis voor de korte EmQue (peuters) -schaal met 13 items kan worden gedownload hier.
MeQue voor kinderen/adolescenten (EmQue-CA)
Emque-ca [Pools] (valideren)
Emque-ca [Portugees] (valideren)
De syntaxis voor de EmQue-CA kan worden gedownload hier. Houd er rekening mee dat we momenteel geen normscores of afkapscores hebben voor onze vragenlijsten. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze Veelgestelde vragen.