News archive

jongen

 

The Pre-University college of Leiden University is a collaboration between Leiden University and a large number of high-schools. This collaboration aims to provide talented and highly motivated high school students with an additional, inspiring education in order to get them acquainted with conducting scientific research.

De complexe emotie.
 
Weet jij wat emoties inhouden en waar ze vandaan komen? Moet je ze nou uiten of juist niet? En wat is dan de functie van een emotie, zoals jaloezie?
Aan de Universiteit van Leiden kun jij je van alles te weten komen over emoties en zo je kennis uitbreiden. Zou jij niet graag die ene persoon willen zijn die de kans krijgt om mee te doen aan het Lapp-top programma?
 
 
Emoties zijn complexe en soms hele vervelende gevoelens. Je kan ze niet eventjes uitschakelen of veranderen.
Toch moeten we blij zijn dat we deze emoties hebben. Zij zorgen er namelijk voor dat jij je belangen kan halen. Nu denk je vast, hoe kan een emotie mij helpen een belang te behalen?
Dit is heel simpel uitgelegd met een voorbeeld. Stel je voor, je wandelt alleen ’s avonds op een bospad en plotseling komt er een man met een bebloed mes te voorschijn. Wat doe je? Het meest voor de hand liggende is natuurlijk om weg te rennen, maar is dit wel het juiste om te doen? Jouw belang in dit verhaal is om te overleven. De emotie die in je opkomt zodra je de man met het mes ziet, zal waarschijnlijk angst zijn. Deze emotie zorgt ervoor dat je lichaam zich klaar maakt om hard weg te kunnen rennen. Maar stel, je hebt de zwarte band in karate en je denkt dat je deze man aan zou kunnen; dan had je een hele andere emotie gehad, namelijk ‘boosheid’. Deze boosheid had er dan voor gezorgd dat je jouw belang op een andere manier behaalt, namelijk door in de aanval te gaan.
Emoties zijn cruciaal in het leven. We zouden niet zonder kunnen.
 
Vriendschap is iets wat elke persoon nodig heeft. Maar waar dienen vriendschappen voor?
En zijn er verschillen in vriendschappen tussen meisjes en jongens?
Een vriendschap is eigenlijk een doorlopende test van emoties. Vriendschappen beïnvloede de ontwikkeling van mensen. Het blijkt namelijk zo te zijn, dat wanneer je vrienden hebt, je zelfbeeld hoger is dan wanneer je geen vrienden zou hebben. Ook blijkt dat je socialer bent, je minder angst hebt om contacten te leggen. Vriendschappen helpen je beter presteren op school.
In vriendschappen gaat het vaak om vertrouwen tussen personen. Emoties zijn erg belangrijk, want door deze emoties behaal je jouw belang om het vertrouwen tussen jou en je vriend niet te schaden. Maar om dit te kunnen moet je wel begrijpen hoe een ander zich voelt. Je hebt de emotie ‘empathie’ nodig.
De ‘Theory of Mind’ maakt duidelijk dat verschillende mensen verschillende dingen weten.
Het volgende voorbeeld maakt dit duidelijk. Jantje heeft een chocoladereep en eet hier een stuk vanaf. Wat hij over heeft legt hij op de keukentafel en gaat weg. Als Jantje weg is komt zijn moeder en legt het chocolade in de koelkast. Wanneer Jantje terug komt om de rest van zijn reep te pakken zal hij op de keukentafel zoeken. Wij weten dat Jantje zijn reep daar niet zal vinden, want wij weten dat zijn moeder die in de koelkast heeft gelegd. Jantje zal er echter van overtuigd zijn dat zijn chocoladereep op de tafel ligt. 
Kinderen onder de vier jaar hebben hun ToM kwaliteiten nog niet ontwikkeld, dit gebeurt pas op een iets latere leeftijd.
Kinderen met autisme kunnen ook problemen hebben met de ToM. Veel van hen hebben namelijk een emotionele handicap. Vaak kunnen zij zich niet goed inleven in andere personen. Dit kun je zien in het volgende voorbeeld:
Terwijl een kind in de kring vertelt over een ongeluk dat zij tijdens de vakantie heeft meegemaakt en alle kinderen ademloos met haar meevoelen, steekt Paul zijn vinger op om te vertellen dat hij gisteren een cavia heeft gekregen.
Er is een uitgebreide discussie over het feit of kinderen met autisme zich helemaal niet in kunnen inleven in emoties van anderen of dat ze dit juist wel kunnen maar dit niet kunnen verwoorden. Of ze leven zich juist te veel in in een emotie van een ander. 
Je kunt je voorstellen dat ouders van kinderen met autisme het behoorlijk zwaar hebben. Kinderen met autisme kunnen zich namelijk helemaal afsluiten van de omgeving en in hun eigen wereldje leven. Daarom is het voor de ouders soms moeilijk hoe het kind zich voelt. Het kind toont emoties vaak nauwelijks of voor anderen onherkenbaar.
Ouders spelen een belangrijke rol in het leven van hun kinderen, dat is niets nieuws. Zij geven hun kinderen bepaalde emoties en reacties op emoties mee. De omgeving vormt dus eigenlijk de emotionele ervaringen en uitingen van een kind. Deze omgeving bestaat natuurlijk niet alleen uit ouders, maar ook uit het onderwijs, media, games en religie.
 
Weet je nu wat emoties inhouden en waar ze vandaan komen? Misschien weet je er nog niet het fijne van, maar voor het geval je meer wil weten. Volgend jaar is er weer een Lapp-top ronde! Zo doe je een hele leuke en leerzame ervaring op. Wij hebben het in ieder geval heel erg naar ons zit gehad!